مدگرایی، تقلید کورکورانه یا تنوع طلبی
جوان دلویی یک روز رنگ زرد، روز دیگر رنگ سبز، روز بعدش رنگ بنفش و ... مد می شود و هر جا که نگاه می کنی از کیف و کفش گرفته تا روسری و شال و ... به همین رنگ است. دیروز لباس های تنگ و چسبان مد بود و امروز مدل موی خروسی، تیفوسی و فردا ... .به عقیده جامعه شناسان گاهی اوقات افراد یک جامعه برای نشان دادن روحیات و علایق خود به نمادهایی نیاز دارند که مد یکی از این نمادهاست.
مد پدیده اجتماعی است که بیشتر گریبان گیر نوجوانان و جوانان جامعه می شود. این پدیده، گاهی اوقات به عنوان یک هنجار یا ارزش میان افراد جامعه رواج می یابد و در یک دوره زمانی خاص از رونق می افتد با نگاهی کوتاه به وضعیت جامعه درمی یابیم که در حال حاضر به روز بودن در بین برخی افراد جامعه و به خصوص نوجوانان و جوانان اهمیت زیادی پیدا کرده است.
سارا-ن ?? ساله درباره مد می گوید: مد شامل مدل مو، لباس، کفش و چیزهای جدیدی است که وارد بازار می شود و من هم برای این که دوست دارم همیشه نو بپوشم به سراغ جدیدترین پوشاکی که وارد بازار شده است، می روم و برایم مهم نیست که چه مبلغی برای تهیه اش باید بپردازم.
آرمان-ب ?? ساله نیز در این باره عنوان می کند: من به مد به عنوان یک سرگرمی نگاه می کنم و مدل موها، لباس و کفشم را از اینترنت انتخاب می کنم و غیر از این موارد همیشه به دنبال آخرین مدل تلفن همراه و رایانه و ... هستم.
یک شهروند هم بیان می کند: مدگرایی به معضلی در جامعه تبدیل شده است که به مصرف گرایی در جامعه و در نهایت بروز اختلافات طبقاتی به صورت ناعادلانه منجر می شود.
یک کارشناس علوم اجتماعی در این باره می گوید: مد در لغت، واژه ای انگلیسی است و مترادف کلمه الگو است. مد تنها به نمادهای زندگی روزمره اشاره دارد و تنها بخشی از مقدمه الگو پذیری است که این الگو پذیری شامل رفتار و منش های اجتماعی و فردی در زندگی است و محدود به ظواهر زندگی مادی انسان نمی شود.
بهزادی ادامه می دهد: مد یک پدیده اجتماعی است که گاه در شرایط سالم، آگاهانه و درست، گسترش پیدا می کند و گاه تحت تأثیر عوامل خارجی و غیر طبیعی، رشد می یابد.
وی بیان می کند: الگوهای رفتاری و گفتاری که در هر دوره زمانی رواج می یابد، در بعضی مواقع برخاسته از فرهنگ بومی است و مغایرتی با محتوای تاریخی، فرهنگی و مذهبی جامعه ندارد اما در بعضی مواقع منشأ این الگوهای رفتاری بیرون از این جامعه است که در مدت طولانی، به الگوی افراد جامعه و به خصوص نوجوانان و جوانان تبدیل می شود که از آن به تهاجم فرهنگی هم تعبیر می شود.
وی درخصوص مدگرایی عنوان می کند: مدگرایی صورت های مختلفی دارد که آرایش ظاهری، لباس های رنگارنگ، استفاده از خودروهای گران قیمت و ... از انواع مدگرایی است.
وی ادامه می دهد: مدگرایی موجب به وجود آمدن اختلافات طبقات جامعه به طور ناعادلانه می شود که خود این طبقه بندی باعث به حرکت در آمدن بیشتر جریان مدگرایی می شود.
این کارشناس تصریح می کند: مد و پیروی از آن نه تنها هیچ سودی برای شخصی که از آن استفاده می کند، ندارد بلکه گاهی مجبور است هزینه های گزافی در این خصوص بپردازد. پیروی از مد، متحمل هزینه هایی می شود.
به گفته وی مد سازان و مد پردازان بهره های مادی فراوانی کسب می کنند و از این طریق به اهداف خود که همان تغییر فرهنگ افراد، نوع تفکر افراد جامعه و تغییر ارزش ها و سنت هاست، می رسند.
وی می گوید: باید برای جلوگیری از آثار مخرب رواج مدگرایی در جامعه و تقلید کورکورانه برخی جوانان از فرهنگ غرب، نیاز جوانان را که همان تنوع طلبی است، بشناسیم و مطابق با نیازها و خواسته های آن ها الگوهای مناسبی ارائه کنیم.
این کارشناس علوم اجتماعی اظهار می کند: باید برای هویت جویی جوانان چاره اندیشی شود تا با پیروی از مدهای کشورهای دیگر دچار بحران هویت و بی هدفی در زندگی نشوند.
دکتر فربد فدایی آسیب شناس اجتماعی نیز در این باره عنوان می کند: برای بعضی از نوجوانان، پیروی از مد چه از نظر رفتار و چه از نظر گفتار، تلاش برای کسب هویتی است که نتوانسته اند آن را به طور به هنجار در خانه، مدرسه یا اجتماع به دست آورند. از این رو بعضی مواقع شیوه هایی در رفتار، گفتار، آرایش موی سر یا پوشاک میان گروهی از نوجوانان مد می شود.
وی عقیده دارد: نوجوانان در این شرایط می خواهند ویژگی های گروه خاصی را تقلید کنند تا خود را بی هویت احساس نکنند.
وی ادامه می دهد: بیشتر نوجوانان و جوانانی که از مدهای غریب و نابه هنجار استفاده می کنند، با مخالفت شدید خانواده های خود مواجه می شوند.
وی می افزاید: در بعضی مواقع بدآموزی های والدین، تحقیر و توهین به فرزند، بی توجهی یا سخت گیری به فرزند و ... دلیلی برای پیروی نوجوانان از مدهای نابه هنجار می شود.
دبیر ستاد اقامه نماز استان هم در این خصوص بیان می کند: در دین اسلام هیچ دلیلی برای تقلید و تبعیت کردن از کاری بی معنا وجود ندارد.
حجت الاسلام باقرپور می گوید: در اسلام تقلیدی پذیرفتنی است که وجه شرعی و دلیلی عقلی داشته باشد.
وی اضافه می کند: اگر هر کس کاری را با انگیزه ای شروع کند یا عملی انجام دهد یا حرفی بزند که دلیل عقلی و منطقی برای آن عمل نداشته باشد، در اسلام تقبیح شده است و پذیرفتنی نیست.
وی ادامه می دهد: غیر از پوشاک، رواج یافتن موارد دیگر از قبیل استفاده از لوازم خانگی با مارک های آن چنانی که شاید کاربردی هم در زندگی نداشته باشد، قابل قبول نیست و متأسفانه افرادی که توان مالی هم ندارند این کالاها را با عنوان این که مد شده است، خریداری می کنند.
وی تأکید می کند: به طور کلی چیزی به نام مد در اسلام نداریم اما اگر کار شایسته ای انجام شود، پیروی و تقلید کردن از آن ایرادی ندارد.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ