سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فاسا

نقش انگلیس در اغتشاشات اخیر

پنج شنبه 88 خرداد 28 ساعت 6:50 عصر
به طور کلی باید گفت تاکتیک انگلیس قبل، حین و بعد از انتخابات ایجاد موج نرم علیه حاکمیت و نظام اسلامی در جهت استراتژی آنها که عدم توفیق احمدی نژاد برای دور بعدی ریاست جمهوری است طراحی شده اما تاکنون با وجود دهها شیطنت نتوانسته به آن دست یابد.

 

موضعگیری و ناخرسندی کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و حمایت آنها از اغتشاشات اخیر موضوعی است که قابل بررسی می باشد در این میان نقش و رویکرد انگلیس و رسانه های این کشور بسیار برجسته تر می نماید.
اما چرا انگلیس چنین رویکردی را اتخاذ کرده است؟ دولت انگلیس استمرار ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد را به ضرر خود ارزیابی می نماید و در طول چهار سال گذشته برای مقابله با این دولت از هیچ کوششی فروگذار نبوده است و حال که احمدی نژاد مورد اقبال گسترده مردم قرار گرفته استمرار وضعیت اعتراض و اغتشاش در کشور را فرصتی برای خود تلقی می نماید. برای روشن شدن نقش انگلیس و رسانه های انگلیس در اغتشاشات اخیر و دامن زدن به آن، رویکرد متخذه آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.
رسانه های انگلیسی به ویژه بی بی سی انگلیس و فارسی در طول چند ماه گذشته چند رویکرد که همه در راستای استراتژی مقابله با دولت نهم بود را دنبال نمودند.
ابتدا فعالیت های آنها در جهت فضاسازی متناسب با تحولات صحنه شکل گرفت اما جهت اصلی سوق دادن مردم به سمت بی تفاوت سازی و عدم اهمیت برگزاری انتخابات سیر می نمود.
این روند تا گرم شدن فضای انتخاباتی در کشور ادامه داشت اما رسانه های انگلیس که بعنوان ابزار اجرایی سیاست های مداخله جویانه دولت بریتانیا فعالیت می نمایند ناچار به تغییر رویکرد و تلاش برای مصادره فضای سیاسی کشور در جهت اهداف خود شدند.
در این مقطع، رویکرد آنها در نقش سخنگویی مشارکت مردمی و استقبال عمومی ظاهر شد و از طریق کمپ دو نامزد هماهنگی سیاسی - روانی بخشی از جامعه را برعهده گرفتند جالب است که اهمیت انتخابات ایران برای لندن تا آن حد بود که مجموعا 55 خبرنگار از رسانه های انگلیس تحت عنوان پوشش انتخابات به ایران سفر کردند.
این گروه 55 نفره رسانه ای بعد از پایان برگزاری انتخابات به دلیل اینکه نتیجه آنچه که آنها انتظارش را می کشیدند نبود، سخنگویی جریان تعرض و سپس اغتشاش را برعهده گرفتند.
در این مقطع بی بی سی فارسی با استفاده از تصاویر دوربین های غیر حرفه ای اغتشاش گران، دامنه تبلیغات آنها را به حوزه های بین المللی کشاندند و زمینه را برای اظهارنظر مقامات انگلیس که همه امور رسانه ای را در پنهان مدیریت می کردند و سایر مقامات گستاخ اروپایی هموار ساختند.
شبکه های فارسی و انگلیسی بی بی سی بعنوان سردمداران موج جدیدی که هدفش مشوش نشان دادن نتایج انتخابات و ضربه به مشروعیت نظام و انتخابات بود زمام انتشار اخبار کذب و تحریک کننده را بدست گرفت. و دور جدید جنگ روانی سیاسی را آغاز کردند. در راستای این جنگ روانی تجهیزات شبکه فارسی بی بی سی قبل از آغاز تظاهرات عده ای در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن (و حتی قبل از حضور پلیس) نصب می گردد اما از ده هزار نفری که در انتخابات شرکت کرده اند تنها چند صدنفر که چهره بسیاری از آنها بعنوان معاندان نظام شناخته شده است حضور می یابند اما شبکه های بی بی سی فارسی لحظه به لحظه در جهت مشوش نشان دادن نتایج انتخابات آن را پررنگ پخش می نمایند ناگفته نماند این تعداد کم هم توسط افرادی از جمله آقایان (م.ب) و (ع.م) و (س.ن) و چند فرد شناخته شده دیگر که برای یک جریان خاص فعالیت تبلیغاتی می کردند، سازماندهی می شوند. متاسفانه یکی از روزنامه های داخلی که بصورت بین المللی در لندن منتشر می شود و از بیت المال تزریق می کند در این جریان سازی فعال حضور می یابد.
در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که یک وجه مشترک در سیاست انگلیس برای انتخابات لبنان و ایران وجود دارد که قابل توجه است.
در جریان انتخابات لبنان 4 یا 5 هواپیمای بزرگ چارتر وظیفه انتقال لبنانی های مقیم انگلیس را به بیروت جهت شرکت در انتخابات از سوی دولت انگلیس برعهده دارد و سه هفته به 22 خرداد پروازهای ایران ایر با وجود جایگزین شدن پروازهای بزرگ بازهم با کمبود جا مواجه می شوند. البته این بار سیاست انگلیس بسیج چهره هایی است که می پندارند می توانند به عنوان اعضای اتاق فکر در روند رای گیری مردم موثر باشند ولی عملا نتیجه ای در بر نداشت لذا امروز بدلیل ناکامی در نتیجه انتخابات سیاست دولت انگلیس و رسانه های این کشور این است که حتی اگر صحنه توسط مخالفین واگذار شود باید از ایران سیمایی مشوش و از دولت چهره ای سرکوبگر به خارج منعکس گردد.
در همین راستا روزنامه تایمز که مواضعی نزدیک به دولت انگلیس دارد 25/3/88 می نویسد: «آنچه که در ایران رخ داده کودتایی علیه کودتا بوده است.»
میلی بند وزیر امورخارجه این کشور 23/3/88 می گوید: ایران را باید همچنان در قبال دل نگرانی های بین المللی درگیر نگه داشت (تحت فشار گذاشت) وی در اظهاراتی بی ادبانه و گستاخانه که دخالت در امور داخلی ایران است می گوید: «ملازمات حوادث اخیر در ایران را با نگرانی جدی دنبال می کنیم.»
به طور کلی باید گفت تاکتیک انگلیس قبل، حین و بعد از انتخابات ایجاد موج نرم علیه حاکمیت و نظام اسلامی در جهت استراتژی آنها که عدم توفیق احمدی نژاد برای دور بعدی ریاست جمهوری است طراحی شده اما تاکنون با وجود دهها شیطنت نتوانسته به آن دست یابد.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط : مشهد 118 | نظرات دیگران [ نظر]


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    فائزه و چهار تن از اعضای خانواده هاشمی دستگیر شدند
    ری شهری: هاشمی پیگیری پرونده مهدی هاشمی را مصلحت نمی دانست
    نقش انگلیس در اغتشاشات اخیر
    صحنه گردانان غایب اغتشاشات اخیر
    ما امروز به انتظار شهادت نشستهایم
    [عناوین آرشیوشده]


    border="0" ALT="Google" align="absmiddle">