سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فاسا

تحلیلی بر تبلیغات شهری

پنج شنبه 87 فروردین 8 ساعت 10:17 صبح

عادت زیبا نگری درکشورما برخلاف شهرهای قدیمی اروپا هنوز نهادینه نشده است. شهرداران ،‌ شهرگردانان و حاکمان در اداره شهرها ، درمقوله تبلیغات شهری به فکر همه چیز غیرازاستفاده بجا وهنرمندانه از آثارتبلیغاتی شهر تبعیت می نند. درنتیجه این شده است که می بینیم ،‌ مردم ما به زیبا نگری و تبلیغات زیبا عادت نکرده اند و آثار هنری و گرافیستی که می تواند شهرهای ما را ازاین ازهم گسیختگی بصری برهاند ، معمولاً مورد بی مهری قرار می گیرند و کمترکسی هست که رغبتی برا ی خلق آثار تبلیغاتی مدرن و زیبای شهری براساس مبلمان صحیح و منطقی درکلانشهر های ایران داشته باشد.
با ید توجه داشت مردمی آثار هنری را مورد مداقه قرارمی دهند که رسانه هایشان بوی‍‍‍‍ژه رسانه های تصویری به مقوله تبلیغات نه فقط از زاویه تجاری و بازرگانی آن بلکه از دریچه فرهنگ و هنر آن نگاه کنند و تبلیغات شهری را به عنوان زینتی برا ی شهر تعریف کنند و به کار بندندو صرفاً به واسطه جنبه های سودآور و پولساز آن . اما در کشور ما گویی چنین نبوده و نیست . بافت محله ها را فرهنگ مردم آن محل می آفریند ،‌ به همین جهت در شهرهای مختلف دنیا ما آثار تبلیغاتی متفاوتی را برمبنای فرهنگ های متفاوت آنها را می بینیم

تهران هم از این قاعده مستنثی نیست .این شهر نیز پیش از هجوم بساز و بفروشان و مهاجرت روستاییان ،‌ محله های مختلف آثار فرهنگی مختلفی داشت ،‌ ساختمانهای « عودلاجان » با « زعفرانیه » کاملاً تفاوت داشت، برای نمونه محله های نزدیک به بازار تهران معماری و بافت شلوغ خود را دارا بود . آن روزها شاید می شد برای شهر تهران براساس فرهنگ و بافت فرهنگی آن استراتژی مناسب تبلیغاتی چید و با رعایت آن نسلهای بعد را مجاب کرد که به دیدن هر تابلوی دراندشت بدقواره ای که درنامناسب ترین مکان این شهر ایستاده است تن ندهند . امری که البته اتفاق نیافتاد و اکنون تراکم جمعیت و بلبشوی رخ داده درچیدمان شهری این ابرشهر لجام گسیخته باعث شده تا شهروندان اغلب مهاجر پایتخت ایران به بدترین شکل تبلیغات شهری تن در دهند و به این آشفتگی بصری عادت کنند . گرچه هنرمندان خصوصاً گرافیست ها سعی کرده اند تا با خلق آثار هنری در جهت تبلیغات غیر از منظور رسانیدن پیام زیبایی خاصی هم به درو دیوارهای شهر بدهند . اما محصول بجای مانده ازآنها بجز مواردی اندک چیزی جز لجام گسیختگی تبلیغاتی یک شهر نیست . در دنیای امروز تبلیغات ابزاری است که عبور از موانع را تضمین و مرحله به مرحله محدودیتها را شکسته و فضای بزرگتری را تسخیر می کند ... برای مطالعه ادامه مقاله به نشریه مراجعه شود.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط : مشهد 118 | نظرات دیگران [ نظر]


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    فائزه و چهار تن از اعضای خانواده هاشمی دستگیر شدند
    ری شهری: هاشمی پیگیری پرونده مهدی هاشمی را مصلحت نمی دانست
    نقش انگلیس در اغتشاشات اخیر
    صحنه گردانان غایب اغتشاشات اخیر
    ما امروز به انتظار شهادت نشستهایم
    [عناوین آرشیوشده]


    border="0" ALT="Google" align="absmiddle">