سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فاسا

درحالی که هنوز از شنیدن اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلا‌عات مبنی بر کافی بودن سرعت ?? کیلوبایت اینترنت، انگشت به دهان گزیده بودیم، دبیر شورای عالی فناوری اطلا‌عات نیز مهر تاییدی بر این ادعا زد تا باورمان شود که شنیده‌ها و حدس‌هایمان مبنی بر نگرش <اینترنت قطره‌ای> در این وزارت عریض و طویل نیز اتفاق دور از انتظاری نخواهد بود.

عبدالمجید ریاضی که به دلیل عهده‌دار بودن دبیری شورای عالی فناوری اطلا‌عات انتظار می‌رفت تا درک واقع‌بینانه‌تری نسبت به وضعیت فناوری اطلا‌عات در ایران داشته باشد و در کارنامه خود بحث راه‌اندازی اینترنت ملی را دارد، گفته است: آمارها نشان می‌دهند از ?? هزار کاربر اینترنت حداقل ?? هزار نفر به سرعت بیش از ?? کیلوبایت نیاز ندارند.
وی در نشست تخصصی بررسی زیرساخت‌های فناوری اطلا‌عات و ارتباطات در ایران در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد بخشنامه محدودیت اینترنت به سرعت ??? کیلوبایت گفت: این محدودیت از طرف دولت و مجلس نیست بلکه این بخشنامه از سوی شورای عالی انقلا‌ب فرهنگی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلا‌عات ابلا‌غ شده است.
دبیر شورای عالی فناوری اطلا‌عات ادامه داد: آمار نشان می‌دهد بیشترین مصرف اینترنت توسط کاربران خانگی در محیط‌های چت سپری می‌شود و از?? هزار کاربر اینترنت حداقل ?? هزار نفر از آنها به سرعت بیش از ?? کیلوبایت نیاز ندارند.
ریاضی افزود: در حال حاضر تعداد‌ISP های کشور به یک هزار و ??? شرکت رسیده است و ما هیچ مشکلی در افزایش تعداد آنها نداریم اما شرکت‌های ‌ PAP که از ارائه‌دهندگان اینترنت پرسرعت بوده، ?? شرکت هستند که درحال حاضر به بیش از این تعداد نیازی نیست، چراکه این شرکت‌ها باید یک میلیون و ??? هزار پورت ارائه می‌دادند اما تاکنون تنها ??? هزار پورت ارائه کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل دیگر در مورد کمبود اینترنت پرسرعت در بین مردم کشور این است که به دلیل عدم نیاز، قیمت سرعت اینترنتی حدود یک مگابایت در سبد خانوار ما گنجانده نشده است.
ریاضی ادامه داد: از نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلا‌عات، پهنای باند به میزان درخواست افراد وجود دارد، به طور مثال برنامه‌ای برای حل مشکلا‌ت دانشگاه‌ها در زمینه اتصال به اینترنتی با سرعت ?? گیگا‌بایت در دستور کار داریم.
دبیر شورای عالی فناوری اطلا‌عات، مشکل کشور در حوزه اینترنت را عدم تعاملا‌ت علمی‌با دیگر کشورها دانست و اظهار داشت: کشور ما یک کشور خاص و غیرقابل مقایسه با دیگر کشورها است بنابراین سند جامع اطلا‌عاتی بر اساس این ویژگی‌های خاص تدوین و وضعیت محیط داخلی و خارجی اینترنت با شناختی شفاف استخراج می‌شود.
ریاضی گفت: توسعه ‌ IT در بحث شهروند ایرانی- اسلا‌می‌ باید بر اساس توسعه سجایای اخلا‌قی کشور باشد و در بحث ‌ DِR نیز به دلیل محدودیت‌ها ناگزیر هستیم برخی از تکنولوژی‌ها را در داخل کشور بسازیم.
دبیر شورای عالی فناوری اطلا‌عات بروز مشکلا‌ت در اینترنت را تنها مخصوص زیرساخت‌ها ندانست و گفت: ایجاد مشکل در دیدن یک صفحه وب تنها به دلیل عدم پهنای باند مناسب نیست و ممکن است این مشکل به دلا‌یلی همچون خرابی کامپیوتر کاربر، کم کاری‌ISP ‌ها و... به وجود آمده باشد.
وی اظهار داشت: ?? سال است که بحث تجارت و دولت الکترونیک در کشور مطرح شده است اما هیچ پیشرفتی در این زمینه مشاهده نمی‌شود که دلیل آن عدم پهنای باند نیست بلکه بی‌برنامگی برخی از مسوولا‌ن چنین مشکلا‌تی را به وجود آورده است.
وی گفت: امروز از نظر پهنای باند و زیرساخت‌ها مشکلی در کشور نداریم و با وجود اینکه ?? لینک ‌ ?STM با ظرفیت هر ‌?STM حدود ??? مگابایت در ثانیه در اختیار داریم اما بخش اعظم این ظرفیت خالی است و از آن استفاده نمی‌شود.
وی به راه‌اندازی سیستم بانکداری الکترونیکی و متصل شدن ??هزار شعبه بانکی به این سیستم و راه‌اندازی سیستم کارت هوشمند سوخت و اتصال مدارس به اینترنت اشاره کرد و گفت: باید به فناوری اطلا‌عات به عنوان یک متغیر وابسته نگاه کنیم که استفاده از آن به ظرفیت‌های دیگری در کشور نیاز دارد.
‌ دبیر شواری عالی فناوری اطلا‌عات گفت: موضوع فناوری اطلا‌عات خاص این شورا نیست و در برنامه پنجم توسعه تکلیف هر یک از دستگاه‌ها به طور کمی ‌و کیفی برای تحقق فناوری اطلا‌عات مشخص خواهد شد.
شاید بد نباشد به این مقام مسوول یادآور شویم که بخشی از ظرفیت‌های خالی پهنای باند بدون استفاده کشور ناشی از نگاه نه‌چندان سخاوتمندانه مسوولا‌ن است که پهنای باند کاربران خانگی را به ??? کیلوبایت محدود کرده‌اند، چراکه در غیر این صورت و با ارائه سرویس اینترنت پرسرعت به بسیاری از نقاط کشور قطعا این فضا نه‌تنها خالی نمی‌ماند بلکه شاید ناچار به افزایش پهنای باند می‌شدید تا نیاز کاربران تامین شود.
? فناوری اطلا‌عات بدون پهنای باند بی‌معنا است
این درحالی است که دکتر علی‌اکبر جلا‌لی استاد دنشگاه معتقد است: فناوری اطلا‌عات، زیرساخت توسعه پایدار است و ‌ IT بدون پهنای باند معنا ندارد.
وی اضافه کرد: اگر پهنای باند مناسب در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد و در این خصوص فرهنگ‌سازی شود، هر خانواده به‌طور متوسط به ?? مگابایت پهنای باند نیاز دارد و می‌تواند انواع خدمات خود را از طریق شبکه‌های الکترونیکی برآورده کند.
به گفته وی محتوا عامل مهم دیگری در این زمینه است که ایران در این زمینه از دنیا عقب است.
در چند سال گذشته و پس از پایان یافتن نخستین دوره طرح تکفا (توسعه کاربری فناوری اطلا‌عات) که ایران توانست جایگاه قابل‌قبولی را در توسعه فناوری اطلا‌عات در دنیا کسب کند، ایران به شدت در زمینه توسعه کاربری فناوری اطلا‌عات دچار رکود شده و نتوانسته متناسب با سرعت سایر کشورها، خود را بالا‌ بکشد و مرتب در جایگاه گذشته خود درجا زده است.
متاسفانه در کشور ما با عوض شدن دولت‌ها، سیاست‌ها نیز دستخوش حادثه می‌شوند و به جای اصلا‌ح و بهتر شدن مواضع کشور، سیاست‌های قبلی به طور کامل نقض و سیاست‌های جدیدی جایگزین می‌شود که نه‌تنها راه به جایی نمی‌برد بلکه موجب عقب ماندن از هدف می‌شود.
حتی در سیاست‌های جدید هم نتوانسته‌ایم همگام با برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌انداز ?? ساله کشور که جایگاهی در خور توجه را برای ایران ترسیم کرده بود، حرکت کنیم و تنها به درهم‌تنیدگی وضعیت موجود دامن زده‌ایم.
بر همین اساس سیدرضا صالحی‌امیری معاون پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیکی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: تولید گزارش‌های راهبردی برای آگاهی مسوولا‌ن نظام از پدیده‌های فناوری اطلا‌عات و پژوهش‌های کاربردی، نخستین کاری است که در این حوزه مورد توجه قرار گرفته و هدف از آن بسترسازی ذهنی برای مسوولا‌ن نظام در این حوزه است.
صالحی‌امیری یکی از دلا‌یل ناکارآمدی نظام اجرایی کشور را عدم ارتباط منطقی با نظام کاربردی و پژوهشی دانست و گفت: ?? پروژه تحقیقاتی جهت توسعه فناوری اطلا‌عات و افزایش دید مسوولا‌ن در اولویت کاری مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع قرار دارد.
وی اظهار داشت: از سال ?? تاکنون ایران دچار یک انقلا‌ب فرهنگی از جنس ناخواسته شده که مهم‌ترین تاثیر آن، عقب‌ماندگی در حوزه اقتصادی و فرهنگی کشور است.
وی افزود: هم اکنون ما تنها امکان تحلیل گذشته را داریم و امکان تحلیل آینده از ما سلب شده است و این تغییرات به برنامه‌ریزی و سیاست حاکم ما لطمه می‌زند.
اکنون نیز وقت آن رسیده که به جای فشرده‌سازی و تحدید امکانات موجود، به بسط و توسعه آن دامن بزنیم تا شاید بخش فناوری اطلا‌عات کشور و به دنبال آن دیگر حوزه‌های اقتصادی متاثر از این پدیده به رشد و شکوفایی برسند زیرا تجربه‌های کشورهای دیگر نشان داده فراهم کردن دسترسی بیشتر به اینترنت و پدیده فناوری اطلا‌عات در نزد مردم، موجب توسعه اقتصادی آن کشورها می‌شود.

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط : مشهد 118 | نظرات دیگران [ نظر]


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    فائزه و چهار تن از اعضای خانواده هاشمی دستگیر شدند
    ری شهری: هاشمی پیگیری پرونده مهدی هاشمی را مصلحت نمی دانست
    نقش انگلیس در اغتشاشات اخیر
    صحنه گردانان غایب اغتشاشات اخیر
    ما امروز به انتظار شهادت نشستهایم
    [عناوین آرشیوشده]


    border="0" ALT="Google" align="absmiddle">