سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فاسا

تالاب انزلی قربانی توسعه

پنج شنبه 87 تیر 6 ساعت 2:44 عصر

بحث تصویب کنارگذر انزلی از سوی کمیسیون زیربنایی دولت باعث شد بسیاری از خبرنگاران و دوستداران محیط زیست تلاش‌هایشان را به منظور حفاظت از این تالاب از نابودی بی‌نتیجه بدانند.

این در حالی است که چندی بعد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد با وجود تصویب کمیسیون زیربنایی دولت هنوز تکلیف کنارگذر انزلی نهایی نشده است و با یک نگاه حفاظتی مجددا موضوع احداث کنارگذر انزلی بررسی می‌شود.
از سوی دیگر، این روزها شنیدن اخبار دیگری از احداث پالایشگاه نفت در مازندران به نگرانی‌هایی برای این منطقه منحصر به فرد در ایران منجر شده است. این در حالی است که بر اساس مصوبه سال ?? هیات وزیران استقرار واحدهای صنعتی در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به دلیل حساسیت اکولوژیکی مناطق شمالی کشور محدود شده است و براساس آن تنها صنایع کشاورزی، گروه‌های کد «الف» ، «ب» ، «ج» و گروه «و» به استثنای گروه شیمیایی ، صنایع کانی غیرفلزی وابسته به مواد معدنی و کشتارگاه‌ها که دارای آلایندگی پایین و فاقد فاضلاب خروجی با رعایت ضوابط استقرار صنایع مجاز بودند، این بار خبرهای جدید حاکی از پیشنهاد احداث پالایشگاه نفت در مازندران است.
تشکیل کارگروهی به منظور تسریع در رفع مشکلات احداث آزادراه تهران شمال نیز خبر دیگری است که از سوی پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شد. این کارگروه با هدف تقویت نظارت بر اجرای طرح‌‌های ملی و شتاب‌بخشی در احداث راه‌های مواصلاتی و ضروری برای سهولت در حمل و نقل شهروندان، به منظور اعمال اختیارات هیات وزیران دراین باره تصویب شد تا به ریاست وزیر راه و ترابری با اختیارات ویژه در دولت تشکیل شود.
همچنین از آنجا که در بخش آلاینده‌های لایه ازن، کنترل تجارت غیرقانونی مواد مخرب لایه ازن یک مشکل جهانی به شمار می‌رود در این رابطه نشستی با حضور مدیران و ناظران گمرکات سراسر کشور با همکاری دفتر حفاظت لایه ازن و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد برگزار شد.
بر این ‌اساس ، برپایه اصلاحیه مونترال کشورهای مشمول ماده ? پروتکل باید ماده «هیدرو کلرو فلرو کربن» و «هیدرو برو فلرو کربن» را تا تاریخ اول ژانویه ???? و ماده متیل بروماید را تا سال ???? برای کنترل و پایش در سیستم مجوز دهی خود وارد کنند.از این‌رو به منظور کنترل تجارت غیرقانونی مواد مخرب لایه ازن ??? دستگاه شناسایی کننده مواد مخرب لایه ازن به تعدادی از گمرکات سراسر کشور توزیع شده است تا امکان شناسایی گازهای تقلبی و جلوگیری از ورود آنها به کشور فراهم باشد.
اخبار زیست‌محیطی از دیگر نقاط جهان حاکی است که پژوهشگران آلمانی موفق به کشف برخی از نیرومندترین شواهد در تایید ارتباط آلودگی هوا با بروز حساسیت‌ها در دوران کودکی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، این تحقیق نشان داد خطر ابتلا به آسم، تب یونجه، اگزما و دیگر حساسیت‌ها در کودکانی که در فاصله ?? متری یک خیابان پررفت و آمد زندگی می‌کنند، ?? درصد بیشتر از کودکانی است که محل سکونت آنها هزار متر با چنین خیابان‌هایی فاصله دارد. در این تحقیق ? هزار کودک سالم از سراسر مونیخ به مدت ? سال از بدو تولد تحت نظر قرار گرفتند تا میزان ابتلا به بیماری‌های حساسیت‌زای ناشی از قرار گرفتن دود اگزوز خودروها در آنها مشخص شود.
محققان نقشه‌ای از نشانی محل سکونت هر کودک و فاصله آن با خیابان‌های پررفت‌وآمد ترسیم و الگویی برای محاسبه قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا از بدو تولد تا سنین دو، سه و شش سالگی تهیه کردند.
خیابانی که هر روز ?? هزار خودرو از آن می‌گذرد پررفت و آمد محسوب می‌شود. محققان الگویی برای پیش‌بینی غلظت آلودگی هوا در یک نقطه از یک منطقه کلان‌شهر تهیه کردند. این کار امکان کنترل بیش از یک محل و پیگیری گروه بزرگی از کودکان در مدت زمان طولانی را میسر کرد؛ کاری که در دیگر مطالعات انجام نشده است.
این محققان قصد دارند در چند سال آینده این کودکان را همچنان تحت نظر قرار دهند تا تاثیر انتقال سکونتگاه به یک منطقه پاک‌تر را در بروز حساسیت‌ها ارزیابی کنند. همچنین محققان از زباله انرژی استخراج می‌کنند. محققان دانشگاه کالیفرنیا در دیویس می‌گویند ممکن است زباله‌ها امروز زیاد ارزشمند نباشند اما در آینده می‌توانند انرژی مورد نیاز خانه، خودرو یا کسب و کار را تامین کنند.
به گزارش پایگاه اینترنتی ام.اس.ان بی.سی، این دانشمندان هر هفته ? تن پس‌مانده غذایی را به انرژی تبدیل می‌کنند. این طرح با پس‌مانده‌های غذا از رستوران‌های سانفرانسیسکو آغاز شد و اکنون در حال گسترش است تا روزی بتواند با تبدیل ساقه‌های بروکلی، استخوان ماهی و دیگر پس‌مانده‌های غذایی به انرژی، برای تعداد متوسط ?? خانه در کالیفرنیا برق کافی فراهم کند. محققان دیویس گفتند باکتری سلاح جدیدی در خصوص زباله به شمار می‌رود، زیرا می‌تواند پس مانده غذایی را به هیدروژن و گاز متان تبدیل کند.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط : مشهد 118 | نظرات دیگران [ نظر]


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    فائزه و چهار تن از اعضای خانواده هاشمی دستگیر شدند
    ری شهری: هاشمی پیگیری پرونده مهدی هاشمی را مصلحت نمی دانست
    نقش انگلیس در اغتشاشات اخیر
    صحنه گردانان غایب اغتشاشات اخیر
    ما امروز به انتظار شهادت نشستهایم
    [عناوین آرشیوشده]


    border="0" ALT="Google" align="absmiddle">