سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فاسا

جوان و مشکلات بلوغ

چهارشنبه 87 آذر 13 ساعت 1:37 عصر

پیامبر (ص) فرمود:< اذا کثر الزنا من بعدی کثر موت الفجاه>؛هر وقت پس از من زنا رواج یافت، مرگ ناگهانی فراوان می‌شود.

غریزه جنسی که خداوند سبحان آن را جهت حفظ نسل و نوع قرار داده است، با بلوغ جنسی آشکار می‌شود.

بلوغ جنسی عبارت است از مجموعه‌ای از تغییرات و تحولات بیوشیمیایی که در غدد و ارگان‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود. به دنبال این تغییرات که عمدتاً در اعضای جنسی ظهور می‌کند، جوان، احساس نیازهایی را کم و بیش در خود می‌یابد. این نیازها به لحاظ کمی و کیفی در اشخاص، مختلف می‌باشد. بارزترین آن عبارتند از:

1-احساس عاطفی میل به دوست داشتن و ابراز محبت

2-نیاز جنسی و نیاز به آمیزش با جنس مخالف که اولی در دوشیزگان و دومی در پسرها بیشتر بروز می‌کند. بعد از این خصوصیات، احساس نیاز به محبوب واقع شدن و مورد توجه و علاقه قرار گرفتن و میل به استقلال از خانه پدری و ....... همین‌طور نیازهای جسمی، روحی و عاطفی دیگر.

این تمایلات در سال‌های بعد به صورت نیاز به مادر بودن (در دخترها) و پدر بودن (در پسرها) و به عبارت دیگر فرزنددار شدن جلوه و ظهور پیدا می‌کند.

این نیازها و خواسته‌های جسمی و روحی باید به‌صورت مناسب و برنامه‌ریزی شده، ارضا گردیده و پاسخ مناسب دریافت دارند.

هر چه بین این نیاز و پاسخ، فاصله ایجاد شود، عقده‌ها و فشارهای روحی و روانی بیشتر خواهد شد و عوارض بد و منفی این فشارها آثار مخرب خود را در رفتار شخص آشکار کرده و از آنجا به محیط خانواده سرایت نموده و سپس جامعه را آلوده و تخریب می‌‌کند. آمار فساد، انـحـراف و تـخریب‌های اجتماعی، فرار دختران از خانه و میل به پرخاشگری در پسران، حاکی از سهم زیاد این عوامل به‌خصوص در قشر جوان و نوجوان می‌باشد.

از جمله بهترین پاسخ‌های مناسب به این نیازها و خواسته‌ها ازدواج است؛ زیرا در صورت عدم اجرای این راه‌حل مناسب 2 راه دیگر در پیش روی جوان است:

 ‌نخست، سرکوب و عدم پاسخ به این نیاز، که گفته شده این راه در دراز مدت آثار بد و عقده‌هایی را در روح و ضمیر جوان به‌جا خواهد گذاشت.

 ‌دوم ،ارضا این نیاز از طریق نامشروع و به صورت زنا و رفتارها و انحرافات جنسی مختلف.

راه دوم از اولی هم بدتر است؛ زیرا اگر عقده‌ها مستقیماً شخص و غیرمستقیم خانواده و جامعه را فاسد می‌کند، این روش مستقیماً و بسیار مخرب‌تر هم شخص و هم خانواده و جامعه را در معرض فساد و تباهی قرار می‌دهد. عواقب وحشتناک انحرافات جنسی در زندگی فرد و خانواده و جامعه در جای خود ثابت شده است.

 ‌بنابراین، معلوم می‌شود که بهترین راه‌حل برای پاسخگویی صحیح و مناسب و درازمدت به نیازهای جنسی و روانی و عاطفی ناشی از بلوغ، ازدواج  است.

به روایت امام صادق (ع) روزی رسول اکرم (ص) بر منبر رفت و پس از حمد و ثنای الهی فرمود:<ایها الناس ان جبرئیل آتانی عن اللطیف الخبیر فقال: ان الابکار بمنزله الثمر علی الشجر اذا ادرک ثمره فم یجتنی افسدته الشمس و نثرته الریاح و کذلک الابکار اذا ادرکن ما یدرک النساء فلیس لهن دواء الا البعوله و الا لم یؤمن علیهن الفساد لانهن بشر.>؛ای مردم، جبرئیل از پیشگاه خدای لطیف و آگاه برای من خبر آورد که دختران بکر مانند میوه درختد که هرگاه رسیده شد، اگر چیده نشود، اشعه آفتاب فاسدش می‌کند و وزش باد آن را پراکنده می‌سازد. همچنین دختران وقتی به حد بلوغ رسیدند و آنچه هر زن کاملی احساس می‌کند آنها نیز احساس کردند، دارویی جز شوهر ندارند و اگر همسر نگیرند از فساد ایمن نیستند، زیرا زنان هم بشرند.

چند نکته:

1-این‌که فرمود: از نزد خداوند لطیف و خبیر، اشاره به این است که این مطلب از جانب خداوندی آمده که هم عالم به دقایق و ظرایف وجود بشر و مخلوق خود است و هم به او لطف دارد.

2-این‌که فرمود: آنچه هر زن کاملی احساس می‌کند، اشاره به تمایلات فطری و غریزی نیاز به همسر و مادر شدن و به طور کلی نیازهای جنسی و روحی و عاطفی دختران جوان است.

3-این‌که فرمود: زیرا زنان هم بشرند. این جمله برای مبارزه با تفکر جاهلی است که زن را بشر نمی‌دانستند و توقعات بی‌جا از زن داشتند.

4-این‌که فرمود: مانند میوه خراب و پژمرده می‌شوند، اشاره به این است که ازدواج دیر هنگام دختران را دچار افسردگی و بحران‌های روحی می‌کند.

زیباترین نگار جهان چیست             زن در کنار شوهر و فرزند

نگاه خطرناک

امیر‌المؤمنین (ع) در میان اصحابش نشسته بود که زنی زیبا از آن حدود گذشت. یاران آن بزرگوار (ع) چشم به او دوختند. آن حضرت (ع) فرمودند: همانا این نگاه کردن باعث سرکشی آتش شهوت می‌گردد.< اذا رأی احدکم امراه تعجبه، فلیات اهله، فان عند اهله مثل ما رأی، فلا یجعل للشیطان علی قلبه سبیلاً>؛هرگاه نگاهتان به زن زیبایی افتاد و شما را خوش آمد به خانه و به نزد همسر خود روید که او همان دارد که آن زن داشت و برای ورود شیطان راهی به دل خود باز نکنید.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط : مشهد 118 | نظرات دیگران [ نظر]


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    فائزه و چهار تن از اعضای خانواده هاشمی دستگیر شدند
    ری شهری: هاشمی پیگیری پرونده مهدی هاشمی را مصلحت نمی دانست
    نقش انگلیس در اغتشاشات اخیر
    صحنه گردانان غایب اغتشاشات اخیر
    ما امروز به انتظار شهادت نشستهایم
    [عناوین آرشیوشده]


    border="0" ALT="Google" align="absmiddle">