سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فاسا

زنان بیش از مردان در برابر HIV آسیب پذیرند

پنج شنبه 87 آذر 14 ساعت 9:9 عصر

 

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان سلامت جهانی گفت: زنان از لحاظ بیولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی در ابتلای به HIV آسیب پذیرتر هستند و از سوی دیگر بیش از مردان از عواقب منفی آن صدمه می‌بینند.

حسین جزایری در پیام خود به مناسب روز جهانی ایدز که توسط مننتی، نماینده سازمان ملل در دانشگاه تهران، قرائت شد: حدود 20 سال است که اول دسامبر را به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری کره‌ایم. هنگامی که به عقب برگشته، تعهدات و دستاوردها را مرور کرده و به آینده برای تجدید قوا و دستیابی به اهداف نگاه می‌کنیم، می‌توانیم آن را به عنوان یک واقعه مهم به شمار آوریم ما و تمام رهبران متعهد هستیم که به دسترسی همگانی در درمان و پیشگیری از HIV برسیم و در حقیقت تاکنون نیز به دنبال انجام و تکمیل همین تعهد بوده‌ایم.
وی گفت: تاپایان سال گذشته شمار افرادی که در منطقه ما با HIV زندگی می‌کنند به 530 هزار نفر رسیده است. تعدادی از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی اقدامات خود در این زمینه را افزایش داده‌اند. تنها کشور منطقه که تاکنون درمان ضد ترور ویروسی در اختیار نداشته در ابتدای سال آینده شروع به اقدام خواهد نمود.
وی افزود: تا امروز میزان افرادی که به درمان ایدز نیاز داشته و آن را دریافت کرده‌اند بیشتر از 5 درصد نبوده است. طی سال گذشته (2007) حدود 2700 نفر دیگر که با HIV زندگی می‌کنند، به جمع دریافت کنندگان این درمان پیوسته‌اند.
وی اضافه کرد:اکنون کشورهای بیشتری شروع به اقدامات پیشگیری درمانی در بین گروه‌های جمعیتی در معرض خطر کرده‌اند. برای مدت طولانی، انکار و تکذیب و ننگ دانستن باعث جلوگیری از دسترسی این افراد به خدمات پیشگیری و درمان شناخته شده مؤثر HIV شده است. جزایری گفت: تعهد برخی از کشورهای منطقه از جمله ایران برای غلبه بر این موانع کاملا قابل ستایش است. موارد ذکر شده فقط قدم‌های اولیه در راه صحیح مقابله با HIV هستند به عبارتی نشانه‌ای از اینکه ما توانایی پیشروی در این زمینه را داریم.
وی گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشگیری و درمان HIV در معتادان تزریقی به مثالی موفق برای بقیه کشورهای منطقه تبدیل شده است. در زیر بنای سلامت در این کشور به طور مؤثر و برجسته در تأسیس کلینیک‌های پیشگیری و درمان HIV اقدام شده است که این خود بر ارزش‌های سیستم فعلی مراقبت بهداشت این کشور می‌افزاید.
وی اضافه کرد: مدیریت قوی و متعهد همراه با هماهنگی بی‌نظیر در بین بخش‌های مختلف دولتی و دیگر طرف‌های اصلی ذی‌نفع، تضمین مهمی برای سیاست‌های کاهش آسیب برای معتادان تزریقی بوده و پایه‌گذار برنامه‌های مؤثر پیشگیری و درمان برای معتادان تزریقی است.وی گفت: اجازه دهید در این زمینه به چند یافته مهم اشاره کنم، پذیرش درمان از طریق متادون به عنوان یکی از درمان‌های دارویی مهم و ترکیبات پیشگیری HIV، تأسیس کلینیک‌های مثلثی و گسترش گام به گام سطح پوشش و فراگیری کلینیک‌های مذکور که خدمات جامع بهداشتی برای معتادان تزریقی از جمله پیشگیری و درمان اچ آی وی و ابتلا از راه آمیزشی را فراهم می‌کنند.
وی افزود: همچنین شمول خدمات بهداشتی زندان در برنامه‌های اچ آی وی و تأسیس کلینیک‌های مثلثی در زندانها،اخیراً برنامه ملی ایدز، پروژه خاصی را در جهت پیشگیری اچ آی وی در زنان در معرض خطر آغاز نموده است. برای منطقه، این امر مهمی است که بتواند نتایج تجربه فوق را هرچه زودتر با دیگر کشورها به اشتراک بگذارد.
وی گفت: مبارزه جهانی علیه ایدز برای دومین سال متوالی بر نقش رهبران و مدیریت در این مبارزه تأکید دارد. هر یک از ما می‌توانیم یک پیشگام و رهبر در میان خانواده گروه همسالان، تیم ورزشی، جامعه یا اجتماع خود باشیم. در سال جاری و در منطقه مدیترانه شرقی ما خصوصاً بر روی رهبری زنان و همچنین معرفی این افراد تمرکز کرده‌ایم. زنان مدیر و پیشگام که هر یک نمونه‌ای در جامعه خود بوده‌اند دیگران که عموماً می‌توانند در مقابله با اچ آی وی پیشرو باشند و افرادی که به خصوص در زمینه مسائل زنان کار می‌کنند.
وی اضافه کرد: زنان در پهنه این منطقه امروزه نقش خود را در مدیریت در قالب پست‌های سیاسی، سیاستگذاری و تصمیم‌گیری، تحقیقات، فعالیت‌های اجتماعی و رهبریت افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند به عهده گرفته‌اند. ما به تعداد بیشتری از چنین پیشگامانی برای حمایت از زنان در منطقه نیاز داریم زنان از لحاظ بیولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی در ابتلای به HIV وی آسیب پذیرتر هستند و از سوی دیگر بیش از مردان از عواقب منفی آن صدمه می‌بینند.
وی گفت: مضمون امسال روز جهانی ایدز این است، در برابر گسترش ایدز پیشگام شوید. زنان در منطقه در بسیاری از حوزه‌ها پیشگام هستند. اکنون زمان آن رسیده که زنان نقش بزرگتری در مقابله با اچ آی وی و مسئولیت بالاتری در تأمین نیاز جامعه بر عهده بگیرند. بیایید همه با هم در راه یک هدف مشترک برای دسترسی همگانی به پیشگیری مراقبت و درمان اچ آی وی متحد شویم.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط : مشهد 118 | نظرات دیگران [ نظر]


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    فائزه و چهار تن از اعضای خانواده هاشمی دستگیر شدند
    ری شهری: هاشمی پیگیری پرونده مهدی هاشمی را مصلحت نمی دانست
    نقش انگلیس در اغتشاشات اخیر
    صحنه گردانان غایب اغتشاشات اخیر
    ما امروز به انتظار شهادت نشستهایم
    [عناوین آرشیوشده]


    border="0" ALT="Google" align="absmiddle">