سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فاسا

سال ???? آمریکا به بهانه‌ی حملات ?? سپتامبر و جنگ علیه تروریسم به افغانستان حمله کرد و ضمن سرنگون کردن حکومت طالبان، خاک این کشور را تحت اشغال درآورد.در آن زمان جورج بوش و دیگر رهبران آمریکایی از فروپاشی کامل حکومت طالبان و ریشه کنی این گروه در افغانستان سخن می‌گفتند و از این موضوع به عنوان دستاورد حمله به این کشور یاد می‌کردند. امروز در سال ???? شاهد نفوذ گسترده و بازگشت مجدد طالبان به افغانستان هستیم تا جایی که دولتمردان افغانستان را به مذاکره با این گروه جهت پایان دادن به بحران این کشور واداشته است.
سایت اینترنتی المحیط در تحلیلی به قلم جهان مصطفی، تحلیل‌گر این سایت تحت عنوان "بوش فریاد می‌زند مرا از دست طالبان نجات دهید" به ارزیابی تحولات افغانستان از زمان فروپاشی حکومت طالبان تا امروز پرداخته است.
در این تحلیل آمده است: هنگامی که نیروهای آمریکایی، افغانستان را تحت اشغال در آوردند، مقام‌های مسوول آمریکایی و در راس آنها جورج بوش، رییس جمهور این کشور و دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا تاکید کردند که دوره‌ی حکومت طالبان پایان یافته است و بازگشت این گروه به افغانستان غیرممکن است، اما با گذشت ? سال از حمله‌ی آمریکا به افغانستان و ادعا‌های سابق مسوولان آمریکایی شاهد هستیم که فعالیت گروه طالبان نه تنها ادامه یافته بلکه قدرت آن نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است تا جایی که بسیاری از کشورهای جهان به این گروه به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از افغانستان معترف شده‌اند و طالبان را در آن واحد کلید بحران و راه‌حل آن می‌پندارند.
در ادامه‌ی این تحلیل آمده است: درخواست‌های برجسته‌ترین هم پیمانان آمریکا از جمله حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان و دس براون، وزیر دفاع سابق انگلیس مبنی بر انجام مذاکرات با طالبان و اعلام برگزاری قریب الوقوع کنفرانس بین‌المللی در خصوص افغانستان توسط فرانسه از یک سو و اعترافات مقام‌های سعودی مبنی بر درخواست کرزای از آنها جهت میانجی‌گری بین دولت کابل و گروه طالبان برای انجام مذاکرات از سوی دیگر از جمله مسایلی است که اعتراف بین‌المللی به گروه طالبان را که تاکنون غرب آن را یک گروه تروریستی می‌خواند، آشکار می‌سازد. این مسایل هم‌چنین نشان از افزایش قدرت طالبان و خسارت‌های آشکار نیروهای خارجی مستقر در افغانستان و نیروهای افغان دارد.
این تحلیل گر عرب می‌افزاید: در ?? اوت گذشته نیروهای فرانسه در افغانستان با حمله‌ای شدید از سوی طالبان در ?? کیلومتری شرق کابل روبه‌رو شدند که ضربه‌ای بزرگ بر پیکر نیروهای این کشور در افغانستان وارد کرد و طی آن ?? سرباز فرانسوی کشته و ?? تن دیگر مجروح شدند. همان زمان یک مجله فرانسوی تصاویری از شبه نظامیان طالبان و فاروقی فرمانده‌ نظامی این گروه منتشر کرد که لباس سربازان کشته شده‌ی فرانسوی را بر تن کرده و تفنگ‌های آنها را در دست گرفته بودند و این موضوع موجب خشم و انزجار مردم فرانسه شد که با برپایی تظاهراتی گسترده خروج هر چه سریع‌تر نیروهایشان از افغانستان را خواستار شدند. علاوه بر آن میزان خسارت‌های نیروهای ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا از آغاز سال ???? تا ماه سپتامبر، ??? سرباز بوده است که موجب شد این سال از سال ???? تاکنون به عنوان خونبارترین سال برای سربازان ائتلاف در افغانستان به شمار رود.
در ادامه‌ی این تحلیل آمده است: در گزارش ?? ژوییه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز به کنگره‌ی این کشور نسبت به احتمال افزایش حملات طالبان در ماه‌های باقی مانده از سال ???? هشدار داده شد همانطور که ?? اوت نیز روزنامه‌ی انگلیسی دیلی تلگراف از افزایش محسوس حملات طالبان علیه نیروهای خارجی خبر داد و به نقل از مقامات محلی افغان اعلام کرد که حملات گسترده‌ی طالبان علیه نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موجب افزایش خسارت‌ها به این نیروها شده است. دیلی تلگراف هم چنین تاکتیک‌های طالبان را به تاکتیک‌های نیروهای مقاومت افغانستان علیه انگلیسی‌ها در سال ???? و هم چنین علیه روس‌ها نزدیک دانسته و تاکید کرده بود که گروه طالبان در حال حاضر بر مناطق نزدیک به جنوب غرب کابل سیطره یافته‌ است و حدود ?? مایلی جنوب غرب کابل را تحت کنترل خود دارد. این روزنامه هم‌چنین نسبت به احتمال افزایش خسارت‌ها بین نیروهای ناتو و آمریکا و ضربه‌ی مهلک به ناتو نه تنها در افغانستان بلکه در اروپا هشدار داد.
جهان مصطفی در ادامه‌ی تحلیلش می‌افزاید: هانس لوتار دومروزه ژنرال آلمانی و رییس ستاد مشترک نیروهای امنیتی بین‌المللی (ایساف) نیز اذعان کرد که گروه طالبان طی ? ماه اول سال ???? حدود ???? بمب جاده‌یی در راه‌ها و جاده‌های افغانستان و مسیر گشتی‌های نیروهای بین‌المللی کار گذاشته است و توانمندی‌های فنی و تاکتیکی این گروه نیز افزایش قابل توجهی داشته است. علاوه بر آن گزارش‌های متعدد کارشناسان، فرماندهان و حتی نیروهای شرکت کننده در جنگ افغانستان نیز از نفوذ رو به رشد طالبان در این کشور و توانایی آن در سیطره بر تمامی استان‌های اطراف کابل و سیطره‌ بر مناطق نزدیک به پایتخت افغانستان حکایت دارد تا جایی که ?? سپتامبر گزارش استراتژیک مرکز پژوهش‌های استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن از شکست ناتو و آمریکا در جنگ علیه افغانستان و تبدیل تحولات پر فراز و نشیب این کشور به بحران خبر داد و تاکید کرد که رییس جمهور آینده‌ی آمریکا به دلیل این جنگ که خسارتی گسترده در عرصه سیاسی و استراتژیکی برای آمریکا ایجاد کرد با تهدیدی جدی روبه‌رو خواهد شد.
این تحلیل می‌افزاید: اعترافات مذکور، کتمان حقایق مربوط به تحولات افغانستان را غیرممکن ساخت لذا مقامات ناتو و آمریکا نیز آشکارا به مشکلات و بحران افغانستان معترف شدند و مارک کارلتون، فرمانده نیروهای انگلیسی در افغانستان درخواست مذاکرات ضروری با طالبان را مطرح کرد. هفت اکتبر نیز ریچارد بلانشت، سخنگوی ناتو اذعان کرد که راه‌کار نظامی برای حل بحران افغانستان بی‌فایده است و در همین راستا از مذاکره بین دولت کابل و گروه طالبان استقبال کرد. علاوه بر آن فرستاده‌ی ویژه سازمان ملل متحد به افغانستان نیز تاکید کرد که روند امور در افغانستان باید از طریق سیاسی دنبال شود.
در ادامه‌ی این تحلیل می‌خوانیم: مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا و رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور نیز به ترتیب به عدم موفقیت آمریکا در جنگ افغانستان و ضرورت بازنگری در استراتژی آمریکا در افغانستان اعتراف کردند و جورج بوش نیز اعلام کرد تا اوایل سال آینده‌ی میلادی ? هزار سرباز به افغانستان اعزام خواهد کرد. او هم چنین از ناتو خواست تا با توجه به افزایش خطر طالبان تعداد نیروهایش را در افغانستان افزایش دهد. اکنون با توجه به حضور حدود ?? هزار سرباز آمریکایی در افغانستان به همراه نیروهای ناتو سوالی که ذهن‌ها را به خود مشغول ساخته این است که دلیل شکست این تعداد نیروی خارجی در سرکوب طالبان چیست؟
کارشناسان معتدند، علت اصلی افزایش نفوذ طالبان در افغانستان طی دو سال گذشته، شکست دولت حامد کرزای در تامین خدمات اساسی و امنیت این کشور است و افزایش تعداد کشتار غیرنظامیان در حمله‌های نظامی ناتو و آمریکا نیز تاثیر بسزایی در افزایش انزجار مردم افغانستان از کرزای و آمریکا و افزایش حمایت آنها از طالبان داشته است.
در ادامه‌ی این تحلیل می‌خوانیم: در ماه اوت گذشته حدود ?? غیر نظامی که بیشتر آنها نیز زن و کودک بودند در حمله هوایی آمریکا به منطقه شینداند در جنوب شرق افغانستان کشته شدند و از سال ???? تا ماه سپتامبر نیز بیش از هزار غیر نظامی افغان در حملات نیروهای ناتو و آمریکا جان باختند. گزارش پژوهشگران آمریکایی نیز از کشته شدن حدود ???? غیر نظامی افغان از سال ???? تاکنون حکایت دارد. از دیگر مسایلی که موجب شکست ماموریت ناتو و نیروهای آمریکایی در افغانستان شد، پیشرفت تاکتیک‌های جنگی طالبان بنا به اعتراف مسوولان افغانستان و دستیابی این گروه به سلاح‌های پیشرفته‌ی چینی است که موجب شد اعتماد طالبان به توانمند‌ی‌هایش جهت شکست ناتو و آمریکا افزایش یابد لذا این گروه درخصوص درخواست‌های مکرر برای انجام مذاکرات با دولت کابل، محافظه‌کارانه عمل کرد و موافقت با این درخواست‌ها را مشروط به عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان دانست. اقدامی که کارشناسان از آن به عنوان هوش سیاسی طالبان یاد کرده‌اند زیرا مسلما مذاکرات در شرایط کنونی جز به بوش و کرزای به کس دیگری کمک نخواهد کرد.
در پایان این تحلیل آمده است: خلاصه این که طالبان هم چنان به دنبال حفظ دستاورد‌هایش و بهره‌وری از اعترافات سیاسی رسمی و بین‌المللی نسبت به این موضوع است که این گروه به عنوان یک طرف اصلی در هر گونه طرح برای حل و فصل بحران مطرح است و به همین دلیل نه تنها هرگز به دشمنانش در یک سینی طلایی خدمات مجانی ارایه نمی‌دهد بلکه ترجیح می‌دهد پیش از خروج بوش از کاخ سفید ضربه‌ی مهلکی به او وارد کند.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط : مشهد 118 | نظرات دیگران [ نظر]


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    فائزه و چهار تن از اعضای خانواده هاشمی دستگیر شدند
    ری شهری: هاشمی پیگیری پرونده مهدی هاشمی را مصلحت نمی دانست
    نقش انگلیس در اغتشاشات اخیر
    صحنه گردانان غایب اغتشاشات اخیر
    ما امروز به انتظار شهادت نشستهایم
    [عناوین آرشیوشده]


    border="0" ALT="Google" align="absmiddle">