سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فاسا
 یک روزنامه لبنانی در گزارشی مفصل به بررسی توانمندی‌های نظامی ایران در رویارویی با خطرهای احتمالی از سوی دشمنان پرداخته و توسعه این توانمندی‌ها را عاملی نگران‌کننده و بازدارنده برای هر گونه حمله احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی به این کشور ذکر کرده است.


 روزنامه لبنانی "الاخبار" در گزارش مفصل خود به تشریح توانمندی‌های دفاعی ایران پرداخته و می‌نویسد: رشد روزافزون توانمندی‌های دفاعی و تسلیحاتی ایران، عامل نگران‌کننده و بازدارنده مهمی برای آمریکا و اسرائیل که دشمن سرسخت ایران هستند، به شمار می‌رود.
الاخبار می‌افزاید: این توسعه فزاینده در حالی شکل گرفته است که بودجه نظامی ایران تنها پنج درصد از بودجه کل این کشور را به خود اختصاص داده است.


بر اساس این گزارش، نگرانی‌های این دو کشور [آمریکا و اسرائیل] آنها را بر آن داشته است که تلاش اطلاعاتی گسترده‌ای را برای شناسایی حجم و اندازه واقعی برنامه‌های نظامی ایران داشته باشند، با این حال مراکز مطالعاتی آمریکا به نقص عمده اطلاعات نظامی خود از ایران به‌ویژه در زمینه موشک‌های بالستیک اعتراف دارند.
بر همین اساس است که دستگاه دیپلماسی رژیم صهیونیستی سعی دارد معاملات نظامی ایران و روسیه را به‌ویژه در خرید موشک‌های دفاعی (اس300) متوقف کند، چون این سلاح می‌تواند معادلات راهبردی و نظامی منطقه را تغییر دهد.
"محمد شمص" نویسنده این گزارش می‌نویسد: ایران از سال‌ها پیش در تلاش است تا منظومه دفاعی خود را که در جریان جنگ ویرانگر عراق با این کشور دچار آسیب شده است، به دست آورد و توان دفاعی خود را در مقابل کشورهای بزرگ تحکیم بخشد، چون کشورهای بزرگ سال‌هاست که می‌خواهند آرمان‌های هسته‌ای ایران را متوقف کنند.


به نوشته این گزارش، مقامات ایران در این سال‌ها دفاع زمینی خود را از طریق خرید سامانه‌های موشکی (تور.ام1) با قیمت 700میلیون دلار آغاز کرده‌اند که این موشک‌ها توانایی هدف قرار دادن و نابود کردن جنگنده‌های اف16 آمریکایی را دارند.
این سامانه موشکی در حال حاضر در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای ایران و برخی از مراکز نظامی این کشور مستقر شده و این در حالی است که ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز موشک سیار و ساخت داخل "میثاق2 " را در اختیار دارد.
این گزارش می‌افزاید: ایران بر اساس ادامه سیاست تحکیم حریم هوایی خود به وسیله وزارت دفاع به ساخت نسل پنجم موشک‌های "صاعقه" اقدام کرده است که می‌تواند در مقابل جنگنده‌های اف18 آمریکا بایستد؛ این موشک نیز آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی داشته است و تولید انبوه آن در نهادهای نظامی ایران آغاز شده است.
همچنین ایران سعی کرده است تا موشک‌های اس‌300 روسی را خریداری کند که این موشک‌ها مانعی برای حملات احتمالی به ایران به شمار می‌رود و به همین علت است که رژیم صهیونیستی یکی از مقامات خود را به مسکو فرستاده تا مانع عقد این توافق نظامی شود که البته تلاش‌های اسرائیل تا این لحظه نتیجه‌ای در بر نداشته است.
شمص در ادامه می‌نویسد: بر اساس نظر کارشناسان نظامی روسیه، به‌رغم منافع روسیه و مناسبات خوب این کشور با اسرائیل، مسکو بر اساس نظریه‌ای که از شوروی سابق به ارث برده، ایران را هم‌پیمان راهبردی خود می‌داند که می‌تواند منافع راهبردی این کشور را در خاورمیانه تأمین کند، بر همین اساس است که "الکساندر فومین" رئیس سازمان همکاری‌های نظامی و فناوری روسیه راه را بر دیدار "عاموس گلعاد" رئیس سیاسی امنیت وزارت دفاع رژیم صهیونیستی بست و اعلام کرد که مسکو همکاری‌های نظامی خود را در راستای تأمین ثبات در منطقه با ایران ادامه خواهد داد.
این در حالی است که بر اساس اعلام منابع ایرانی، این معامله نظامی حتی اگر تأخیری هم در انجام آن ایجاد شود، به امضای دو طرف خواهد رسید.
این منابع می‌افزایند: دستیابی ایران به سامانه دفاع هوایی دوربرد، امنیت فضای ایران را به‌طور کامل تأمین می‌کند، چون این سامانه یکی از مهم‌ترین و قدرتمند‌ترین سامانه‌های دفاعی جهان است که حتی از سامانه "پاتریوت" آمریکا نیز پیشرفته‌تر است.
این گزارش می‌افزاید: البته همچنان مهم‌ترین عامل برای حمله رژیم صهیونیستی به ایران موشک‌های شهاب3 این کشور است که با برد دو هزار کیلومتر، قدرت حرکت، مانور بالا و دقت فراوان در برخورد به هدف می‌تواند سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد.
این موشک پس از آن ساخته شد که ایران توانست موشک‌های دوربرد "سجیل" را با موفقیت آزمایش کند.
کارشناسان نظامی معتقدند ساخت سوخت جامد موشک سجیل، جهش بالایی در سامانه‌های موشک‌های بالستیک ایران ایجاد کرد و به این کشور این توانایی را داد که موشک‌های قاره‌پیما با برد بیش از پنج‌هزار کیلومتر را بسازد که البته ایران هنوز دستیابی به این نوع از موشک‌ها یا تلاش برای دستیابی به آن را تأیید نکرده است.
به عقیده کارشناسان نظامی، موشک‌هایی که با اهداف نظامی تولید می‌شوند به صورت منحنی حرکت می‌کنند، اما موشک‌های علمی و تحقیقاتی به صورت عمودی به فضا پرتاب می‌شوند.
مورد دیگری که نگرانی رژیم صهیونیستی را برانگیخته است، علاوه بر ماهیت و کیفیت برنامه‌های موشکی ایران، تعداد و حجم بالای منظومه موشکی ایران است و این در حالی است که بر اساس اعلام منابع جاسوسی آمریکا، ایران قادر است سالیانه 50 هزار فروند موشک بسازد.
از سوی دیگر، دریابان "علی شمخانی" وزیر دفاع سابق ایران اعلام کرده بود که این کشور مانند تولید خودروی داخلی پیکان - که به صورت انبوه در داخل تولید می‌شد ـ می‌تواند موشک‌های شهاب را تولید کند.
به نوشته این روزنامه، به نظر می‌رسد تهدید به حملات ناگهانی آمریکا و اسرائیل به ایران نیز از روی آگاهی به تعداد سکوهای پرتاب موشک ایران و نوع انتشار آنها صورت می‌گیرد، به‌ویژه اینکه ایران اعلام کرده است که در دقیقه نخست آغاز جنگ، این کشور قادر خواهد بود بیش از 11هزار موشک شلیک کند.
این گزارش می‌افزاید: البته چیزهایی که درباره برگه‌های برنده ایران گفتیم به همین اندازه متوقف نمی‌شود زیرا ایران موانع بازدارنده زیادی دارد که از تنگه هرمز آغاز شده و هدف قرار دادن ناوگان‌های آمریکا در خلیج فارس را شامل می‌شود، بنابراین، رزمایش‌ها و آزمایش‌های سلاح‌های جدید و موضع‌گیری‌های ایران، این نکته را نشان می‌دهد که تهران در برابر تهدیدات آمریکا و اسرائیل، با حمله احتمالی عرض اندام می‌کند.
به عقیده "شمص"، مهم‌تر از تمام این موارد، نقص اطلاعاتی آمریکا درباره تأسیسات هسته‌ای ایران است، این موضوع را مرکز مطالعاتی "آکسفورد" نیز مورد توجه قرار داده است؛ علاوه بر اینکه نکته غافلگیرکننده مهم‌تر این است که ایران در کوتاه‌مدت می‌تواند بیش از 50هزار سانتریفیوژ بومی را که در مکان‌های امن مخفی کرده است، تولید کند.
روزنامه الاخبار در پایان با اشاره به وجود 500هزار نیروی ارتش که 220هزار نیروی ذخیره آنان را پشتیبانی می‌کنند، 300 هزار نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که 13میلیون بسیجی را دوشادوش خود دارند به همراه انواع تانک‌های ذوالفقار، ناوها و ناوچه‌های موشک‌انداز، هواپیماهای جنگنده، موشک‌های متنوع و زیردریایی‌های کلاس مختلف، توانایی‌های ایران را در برخورد با هر متجاوزی قابل‌توجه دانست.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط : مشهد 118 | نظرات دیگران [ نظر]


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    فائزه و چهار تن از اعضای خانواده هاشمی دستگیر شدند
    ری شهری: هاشمی پیگیری پرونده مهدی هاشمی را مصلحت نمی دانست
    نقش انگلیس در اغتشاشات اخیر
    صحنه گردانان غایب اغتشاشات اخیر
    ما امروز به انتظار شهادت نشستهایم
    [عناوین آرشیوشده]


    border="0" ALT="Google" align="absmiddle">